Duurzaam opleiden
Duurzaam opleiden: Verhoogt het rendement van opleidingen, uw medewerkers en organisatie!
Welke bedrijven leiden op en welke niet? Waarom leiden verschillende bedrijven op? En het belangrijkste wat is de uiteindelijke effectiviteit van opleidingen. Helaas vindt 85% van de managers het rendement van opleidingen bedroevend laag (refr. Jan Den Breejen opleiden, zie bijlage 1).
Kortom Het rendement van opleidingen is in het algemeen vrij laag. Enkele mogelijke oorzaken.
- De cursist krijgt een kennis mee, maar wordt niet geleerd om deze toe te passen in de praktijk.
- Slechts een deel van de organisatie (een individu, een afdeling, een laag) leert,
- Iedereen leert, echter vanuit verschillende visies, gezien de verschillende opleiders.
- Het geleerde niet wordt vertaald naar concrete verantwoordelijkheden en gedrag binnen de organisatie.
- MKB bedrijven hebben een extra drempel, de tijd en geld die nodig voor opleidingen heeft een veel directere impact op de organisatie op korte termijn waardoor er niet voor gekozen wordt.
Hoe kan het rendement van opleiden in een organisatie worden verhoogd?
- Door duidelijke opleidingsdoelen te definiëren, zowel voor de organisatie als voor de individuen
- Door iedereen erbij te betrekken, van verkoop, productie, administratie tot directie.
- Door aandacht voor alle competentiegroepen; kennis, vaardigheden (skills), ervaring (gedrag) & gevoel.
- Door diagonale, horizontale en verticale trainingen binnen een organisatie (verticaal = afdelings-gebonden, horizontaal = b.v. alle leidinggevenden) en diagonale trainingen (alle individuen)
- Door het samen benoemen van "het DNA van de organisatie" en door samen te werken aan het structureel verbeteren van het DNA en daarmee het unieke onderscheidend vermogen.
- Door een gezamenlijke basis te creëren, door gedeelde kennis en inzicht mentaliteit, communicatie en samenwerkingsprincipes.
- Door de visie door te vertalen naar alle afdelingen en functies van de organisaties, naar wat het betekent voor de gezamenlijke uitstraling, en ook naar de unieke bijdrage aan het resultaat iedere afdeling, functie
- Door consequent de visie te vertalen naar doen, naar concreet gedrag, gedrag wat men van zichzelf en anderen leert herkennen, en waarop men elkaar leert aanspreken.
- Door doelen te stellen die discipline en doorzettingsvermogen vereisen B.v. het behalen van certificaten voor de organisatie (zoals ISO of milieu) en voor de medewerkers (erkend diploma)
- Door de opleiding uit te spreiden over meerdere jaren, heeft men naast het implementeren van het geleerde, ook de tijd om het geheel te verankeren en verinnerlijken. Als men de drempel voor de bedrijven kan verlagen door overheidstimulerende maatregelen, kiest men veel sneller voor een langdurig opleidingstraject, waardoor je echt een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het individu en de continuïteit en rendement van de organisatie.
Marlijn is een snel groeiende netwerkorganisatie en de verbindende factor tussen partners (opleidingsbureaus, trainers) èn onderwijsinstellingen (P3transfer, NCOI e.d) enerzijds en organisaties met hun individuele wensen, behoeften èn interne opleiders anderzijds. Zij combineert de wensen van uw organisatie en medewerkers in samenwerking met de onderwijsinstellingen optimaal tot een totaal opleidingsplan.
Waardoor u structureel, geïntegreerd en duurzaam het rendement van opleidingen & organisatie gaat verhogen!