De WAT en HOE meters
De WAT en HOE meters van het dashboard in beeld gebracht.
1) De Hoe meter ( de competenties).
Alle voor de functie vereiste competenties, zoals kennis, vaardigheden en houding, worden door middel van een competentiecirkel in beeld gebracht. Op deze functiecirkel worden de norm en de gerealiseerde waardes geprojecteerd zodat men direct kan zien of op, boven, of onder de norm wordt gepresteerd.
Middels een competentiemeetlatten worden kennis, vaardigheden en houding meetbaar gemaakt. Deze meetlat staat voor een verzameling positieve- en negatieve kenmerken en gedragingen. De meetlat en de bijbehorende norm wordt in principe door de medewerker zelf (al dan niet met ondersteuning) opgesteld. Periodiek wordt de medewerker getoetst aan zijn eigen meetlat, de scores gaan naar de functiecirkel.
2) De Wat meters.
Het gaat hierbij om harde in cijfers uit te drukken prestaties, waarbij u kunt denken aan omzet, marge, kwaliteit (aantal klachten), aantal orders, aantal offertes, scoringspercentage, output in stuks per tijdseenheid, storingen, productiviteit etc. De voor de functie relevante meters worden samen met u benoemd. Elke meter krijgt een wegingsfactor, zodat het mogelijk wordt om bijvoorbeeld om de score op omzet in relatie tot de score op persoonlijke ontwikkeling (de functiecirkel) te beoordelen. De normwaarden worden in overleg met u en/of uw medewerker vastgesteld. De geleverde prestaties worden afgezet tegen de onder, op en boven normwaarden.